معرفی زود هنگام غذاهای جامد ممکن است نوزادان را در معرض چاقی قرار دهد

اول آوریل 2020- براساس مطالعه ی محققان دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ، تنوع باکتری های روده ای و فرآورده های باکتریایی روده به نامهای اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه، در کودکانی که در سن سه ماهگی یا قبل از آن با غذاهای جامد تغذیه می شوند، تغییر می کند.

در مطالعات قبلی، معرفی زودهنگام غذاهای جامد با احتمال بالاتر اضافه وزن در دوران کودکی مرتبط شده است. مطالعه ی جدید، که در مجله ی BMC Microbiology منتشر گردید، نشان می دهد که معرفی زودهنگام مواد غذایی جامد ممکن است نوزادان را به دلیل تغییر جمعیت باکتریایی روده، حداقل تا حدودی دچار اضافه وزن کند.

پرفسور Noel Mueller، استادیار گروه اپیدمیولوژی، در دانشکده بلومبرگ گفت: این که چگونه معرفی زودهنگام غذاهای جامد باعث چاقی در دوره ی کودکی می شود، نامشخص است، اما یافته های ما حاکی از آن است که اختلالات در باکتری های روده ممکن است توضیحی برای آن باشد

انجمن های متخصصان کودکان به طور معمول توصیه می کنند که نوزادان به طور انحصاری برای چهار تا شش ماه اول زندگی با شیر مادر تغذیه شوند، پس از آن غذاهای جامد باید به عنوان مکملی در کنار شیر مادر یا شیر خشک به نوزاد معرفی شوند.

تحقیقات گذشته نشان داد کودکانی که قبل از شش ماهگی با غذاهای جامد تغذیه شده اند، به احتمال بیشتری در کودکی دچار اضافه وزن می شوند. مطالعات قبلی همچنین نشان می دهد که زمان معرفی مواد غذایی جامد ممکن است احتمال بروز اگزما، آلرژی غذایی، آسم، تب یونجه و سایر شرایط مرتبط با آلرژی را تحت تأثیر قرار دهد.

برای درک بهتر مکانیسمهای بیولوژیکی تاثیر زمان معرفی غذای جامد بر سلامت متابولیک و یا ایمنی کودک، پرفسور مولر و همکارانش، داده های مطالعه Nurture را تجزیه و تحلیل کردند. در این مطالعه، گروهی از نوزادان در دورهام (کارولینای شمالی)، برای سال اول زندگی و عمدتاً برای کشف عوامل اولیه ی زندگی که ممکن است آنها را مستعد چاقی کند، تحت نظارت قرار گرفتند.

در مطالعه ی Nurture، محققان با مادران هر سه ماه یکبار در مورد رژیم های غذایی نوزادان و سایر عوامل مصاحبه می کردند و همچنین نمونه هایی از مدفوع نوزادان جمع آوری و آزمایش می شد.

داده های جمع آوری شده از 67 کودک در تجزیه و تحلیل جدید گنجانده شدند، و محققان زمان معرفی مواد غذایی جامد را با گونه های باکتریایی و محصولات جانبی موجود در نمونه های مدفوع کودکان در ماه سوم و دوازدهم با هم مقایسه کردند.

آنها دریافتند که نمونه های مدفوع جمع آوری شده در 3 و 12 ماهگی از نوزادانی که از ماه سوم و یا قبل از سه ماهگی با غذاهای جامد تغذیه ی آنها آغاز شده بود، در مقایسه با نمونه های مدفوع نوزادانی که بعداً غذاهای جامد برای آنها شروع شده بود، حاوی تنوع به مراتب بالاتری از باکتری ها است، که بیانگر تنوع قابل توده جمعیت باکتریایی روده یا "میکروبیوم" آنها است.

این یافته مطابق با یک مطالعه ی دیگر است که در سال 2018 به رهبری محققان نروژی انجام شد و نشان داد که تنوع میکروبی بالاتر روده در 3 ماهگی با احتمال بیشتر برای اضافه وزن بعدی در دوران کودکی ارتباط دارد.

محققان همچنین سطح فرآورده های باکتریایی آلی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه را در نمونه های مدفوع نوزادان اندازه گیری کردند. در مطالعات قبلی، میزان بالاتر بوتیریک اسید و سایر اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در مدفوع بزرگسالان با افزایش خطرات چاقی، دیابت و فشار خون مرتبط بود.

پرفسور مولر و همكارانشان در مطالعه خود دریافتند در شیرخوارانی كه از سه ماهگی خوردن غذاهای جامد را شروع کرده بودند، غلظت اسید بوتیریك و همچنین كل اسیدهای چرب با زنجیره كوتاه در 12 ماهگی - اما نه در 3 ماهگی- بطور قابل توجهی بالاتر است، كه می تواند نشان دهده ی اثر تأخیری و پایدار معرفی زودهنگام مواد غذایی جامد به نوزاد باشد.

پرفسور مولر نتیجه گیری کرد که به طور کلی، یافته ها مطابق با شواهد نوظهور دیگری است که نشان می دهد تغییرات میکروبیوم روده از عوامل اصلی در ایجاد شرایط متابولیکی رایج و بیماریهای مرتبط با سیستم ایمنی است و این که دانشمندان در مطالعه ی این تغییرات در مسیر صحیحی قرار دارند.

نویسندگان اظهار داشتند که به تحقیقات بیشتری نیاز دارند تا مشخص کنند که آیا این میزان از تنوع در میکروبیوم و غلظت اسید چرب با زنجیره کوتاه در حقیقت باعث پیشرفت چاقی و سایر اختلالات می شود؟

پرفسور مولر و همکارانش در حال انجام مطالعاتی بر روی رژیم غذایی و میکروبیوم روده در نوزادان و کودکان و ارتباط این عوامل با پیامدهایی از جمله چاقی و اختلالات مرتبط با ایمنی هستند.

محققان اظهار داشتند: زمان آغاز تغذیه ی تکمیلی برای کودک، با تنوع میکروبی در روده و ترکیبات و غلظت اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در طول سال اول زندگی کودک ارتباط دارد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200401/Study-Early-introduction-of-solid-foods-may-predispose-infants-to-obesity.aspx